Monday, April 02, 2012

kejayaan : dimanakah aku?


diari 12:19 pm

aku terfikir apa yang membezakan kita diantara orang yang berjaya dan orang yang gagal. sebenarnya kejayaan bagi seseorang itu bergantung pada nilai dalam dirinya sendiri. apa yang menguatkan nilai itulah yang menentukan tahap kejayaan seseorang. Selagi maha manapun nilai dalam diri seseorang itu, selagi itupun kejayaan akan ditemui olehnya. Keduanya, adalah usaha oleh seseorang itu. usaha memainkan peranan yang cukup besar dalam kehidupan. sekuat mana nilai yang dia perolehi dari kehidupan, ia tidak membuahkan apa-apa selagi dia tidak berusaha untuk mendapatkan kejayaan. ramai orang yang menganggap bahawa rezeki manusia itu telah ditentukan oleh yang Maha Kuasa, namun apakah kita mampu mendapat sebiji buah jika tidak berusaha untuk memanjat pokok. Mungkin akan ada buah yang jatuh, tapi ia tidak sebagus yang dipetik.

jika kehidupan setiap dari kita berbeza, dan nilai setiap biji buku itu juga turut berbeza apakah nilai yang seharusnya dikejar oleh seseorang agar harga bagi sebuah bukunya melepasi harga pasaran semasa. yang jelas sekali adalah dengan meletakkan nilai bagi sesebuah buku itu lebih berharga dari yang lain-lain. jika sebuah buku itu menerangkan tentang cara-cara membuat sehelai langsir, cubalah terbitkan buku yang membincangkan tentang cara-cara membuat sebiji mesin membuat langsir, nescaya ia lagi berharga dari buku yang lain-lain. itulah nilainya sebuah usaha, iaitu dengan mencuba sesuatu yang berbeza dari yang lain-lain, barulah segala usaha itu akan dipandang oleh masyarakat. kerana secara fitrahnya manusia mahukan sesuatu yang berbeza dan lain dari yang sebelumnya.

kebanyakan dari kita akan tetap berusaha untuk menjadi yang berbeda dari yang sebelumnya, maka akan terjadilah persaingan. sama ada ia persaingan sihat ataupun tidak, ia masih tetap persaingan. maka bagaimana untuk terus releven dalam sesebuah persaingan dan supaya kita tidak tertewas. jauh dari setiap benak hati setiap dari kita mahukan kejayaan, tidak kira dari segi apa pun yang kita lakukan. tapi bagaimana? iaitu dengan memerhati sekeliling dan mengikuti jejak mereka yang telah berjaya. contohi mereka dan segala jalan yang terbaik, ikut mereka. cari mereka dan jadikan mereka itu sebagai panduan. jika kita tidak mampu menjadi seperti mereka, sekurang kurangnya kita telah menjadi pengikut mereka. 

mengapa ramai yang gagal dalam hidup mereka. kerana mereka itu sendiri yang mentakrifkan diri mereka itu gagal. Ada jugak diantara kita yang tidak sanggup menghadapi sesebuah kejayaan, kerana mereka tidak mahu meletakkan sebarang risiko dalam hidup mereka dan akhirnya mereka akan tetap berada dikelompok yang sama sepanjang hayat mereka. Persoalan seperti apa akan terjadi sekiranya aku berjaya? apakah masyarakat akan membenci aku, adakah segala keburukan aku akan dibentang pada dunia, bagaimana jika aku akan menambah kan musuh berbanding sahabat..ketaraan itulah yang membedakan antara yang berjaya dan gagal. untuk berjaya, rebutlah peluang yang terbentang dihadapan anda. jangan kerana takut akan seribu andaian yang masih belum pasti. anda menjadi takut untuk menerima risiko.keduanya adalah kejayaan itu adalah berkaitan hanya tentang masa. orang yang selalu berjaya, adalah kerana masa yang mereka gunakan sangat efektif dan berguna. Kejayaan itu pasti akan menemui mereka yang selalu berusaha ke arah sesuatu, cuma yang membedakan kita hanya dari segi masa.

jika anda tidak mahu berusaha, istihar kan diri anda telah mati.



0 comments:

Post a Comment

 

Odyssey Rover's Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet Blogger Templates © 2008