Saturday, August 08, 2009

rahsia yah0o


lucu n kelakar pon ada, lawak la jugak....
tahukah anda bagaimana caranya untuk menyebut Yahoo! dengan sebetul dan setepatnya?
mungkin ramai yang masih belum tahu, dan mungkin juga ramai yang masih terpikir2 cara sebenar menyebut perkataan yahoo. Hasil dari kajian aku, melalui pembacaan blog dan penelitian minda yang rapi, aku dh jmpe cara yang sebenar untuk menyebut yahoo. sebenarnya pihak yahoo ada mengeluarkan atau mem'publish'kan cara yang betul untuk menyebut yahoo mereka.
TAK PERCAYA......??

key, begini caranya.
1- tuan2 bukak home page yahoo......sini
2- tengok di logo yahoo ! di sebelah atas kiri tuan2, lw x jumpe, sila jumpa dgn doktor pakar mata (wakakak).
3- try tuan2 tekan di logo ! anda akan dapat hasilnya.

SELAMAT MENCUBA

ps- google lak cm ne ek??

Friday, August 07, 2009

waspadalah.....


Thursday, August 06, 2009

latest from me...


salam, hari ini aku dh menjankau ke dunia baru. Dunia yang penuh dengan cita-cita dan harapan. Dunia seorang pelajar Universiti yang penuh dengan matlamat dan tujuan. Beberapa jam yang lepas aku sudah berjaya siapkan paper work aku yang kedua yang bertajuk 'Seluhur Ramadhan'.
Program yang aku sendiri rancang. Program yang bagi aku tidaklah sebesar mana, tapi mungkin penuh dengan harapan dan pengertian pertama aku ke arah mahasiswa berilmu dan sedar.

Latar belakang Program
Bulan Ramadhan merupakan bulan yang suci bagi umat Islam, kerana pada bulan ini umat Islam di seluruh dunia akan menjalani ibadah puasa. Ia menuntut kita supaya patuh kepada arahan tuhan dan menjauhi laranganNya. Ketika inilah akal dan nafsu kita diuji. Namun, dalam kehangatan kita menghadapi bulan Ramadhan, masih ada lagi golongan yang kurang bernasib baik. Atas kesedaran inilah, Persatuan Pengakap Laut Kelanasiswa UMT mengambil inisiatif untuk mengadakan Program ‘Seluhur Ramadhan’. Program ini merupakan sebuah program kebajikan yang telah dirancang secara rapi oleh Persatuan Pengakap, ia bertujuan untuk membantu golongan miskin dalam menghadapi ujian di bulan Ramadhan. Program seumpama ini sesungguhnya penting untuk memberi kesedaran pada mahasiswa/i tentang pentingnya semangat persaudaraan dalam Islam. Ia juga dapat memberi peluang pada mahasiswa/i untuk menyelami penat jerih kehidupan golongan yang kurang berada selain melatih jiwa mahasiswa/i supaya menjadi pelajar yang cakna akan isu sekeliling (dlm paper work).
itulah dia sedikit sebanyak latar belakang program ini. Program ini adalah sebenarnya sebuah program kebajikan bertujuan untuk membantu golongan miskin yang hidup didalam kesempitan dibulan ramadhan. seperti kata pepatah, kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Program ini melibatkan sebah keluarga yang miskin yang menetap di Kg Gong Pok Jin ( x jauh dr UMT ) yang pada suatu masa dahulu penah masuk kedalam TV3 kerana kesusahan hidup mereka. Kalau orang lain boleh buat, kenapa kita tidak?? Oleh kerana itulah aku sedar akan perkara ini, dan aku bertekad untuk mewujudkan program seumpama ini dalam kelab pengakap. Mungkin program ini nampak janggal sedikit namun aku pasti dengan bantuan dari ajk2 yang telah aku pilih dgn teliti, nescaya program ini akan berjaya mencapai matlamatnya. insyallah.

* beberapa program lagi bakal menyusul....

Sunday, August 02, 2009

10 years before independent.........


sedar tak sedar kita sebenarnya telah menjengah ke bulan ogos iaitu sebuah bulan yang cukup bermakna buat negara kita, kerana pada bulan ini lah negara kita menyambut kemerdekaan yang pertama pada 52 tahun yang dahulu.oleh itu, disini abg nak cerita sedikit mengenai sebuah filem kemerdekaan, "10 tahun sebelum merdeka" arahan saudara fahmi reza. Filem dokumentari pendek ini menceritakan pengalaman yang dilalui oleh 5 individu yang turut serta dalam perjuangan politik kiri untuk membentuk sebuah gerakan kemerdekaan rakyat di Malaya, sepuluh tahun sebelum merdeka.



filem ini cukup memberi kesedaran pada jiwa abang, tentang pentingnya semangat kemerdekaan. jika sebelum ini kita sering blur dan tak tahu apa itu kemerdekaan maka sudah tiba masanya kita sedar, dan bangkit bersama-sama.marilah kita menonton filem 10tahun sebelum merdeka. sebuah karya fahmi reza.

untuk keterangan lanjut tentang filem ini, klik cniy www.10tahun.blogspot.com

Monday, July 20, 2009

renungan bersama




Sunday, July 19, 2009

Amaran dari ALLAH S.W.T


cerita ini telah hamba perolehi dari seorang sahabat Umt. so renung-renungkan dan selamat membaca....

Begini ceritanya.... Sahabat saya tu seorang guru di salah sebuah sekolah di Malaysia. Sahabat saya tu mempunyai seorang kawan Cina yang sama mengajar macam dia. Kawan Cinanye kata , dia telah terbaca berita di akhbar Cina baru-baru ini yang mengatakan ada seorang bayi cina baru saja lahir dalam keadaan mulutnye seperti berjahit tapi takdelah kesan jahit. Cuma mulutnye tertutup rapat. Jadi doktor bersepakat untuk membedah bayi Cina tersebut.

Ketika dalam pembedahan, mulutnya berjaya dibedah tapi ada sesuatu yang amat memeranjat yang berada di dalam mulut bayi tersebut.............. Nak tahu ape dia???????? Doktor yang membedah bayi tersebut telah menemui sehelai kertas kecil yang didalam kandungannye bertulis dalam tulisan cina..nak tahu tak apa kandungannye??? Didalam kertas tersebut telah menyebut dalam tulisan cina yang berbunyi "Ingatlah wahai manusia , sesungguhnye Hari Kiamat akan menjelma tidak lama lagi" Maka terperanjat lah doktor cina tersebut sebab bayi tersebut memang sejak dilahirkan memang mulutnye tertutup.Jadi tiada bukti mengatakan ada orang yang meletakkan kertas kecil tersebut.

Jadi memanglah terbukti bahawa kuasa Allah Yang Maha Besar menciptakan bayi tersebut sedemikian rupa untuk memberi maklumat kepada manusia tentang ketibaan hari kiamat.. Sesungguhnye Allah Maha Bekuasa untuk memberikan agar bertaubat. Jadi sesungguhnye Allah sebenarnye masih sayangkan kita kerana telah memberi maklumat tersebut... Adakah anda percaya ?

Dalam keadaan ini , cuba kita renungkan pada zaman Rasullulah s.a.w Allah telah memberikan petunjuk kecil tentang tanda- tanda hari kiamat sejak zaman nabi-nabi dulu lagi.Contonhya lelaki kawin sama lelaki begitulah sebaliknye. Dan didalam Al-Qur'an sendiri telah mengatakan bahawa tanda-tanda hari kiamat ialah apabila orang Islam! sendiri yang membenci islam dan menentangnye. Ini telah terbukti pada zaman sekarang di negara kita.

Jadi secara amnye... sebenarnye hari kiamat akan menjelma tidak lama lagi tapi kita tak tahu bila. Cuma Rrasullullah ada menyebut hari kiamat akan datang pada hari Jumaat tapi tak tahu bila...........Tapi kita hairan kenapa akhbar melayu tiada berita ini. Ini adalah disebabkan pemerintah tak mahu akan menjadi kecoh di negara ini. Jadi sama-samalah kita renungkan bersama sesungguhnya berita itu adalah merupakan satu bonus daripada Allah terhadap manusia agar bersiap sedia.....untuk menanti ketibaan hari kiamat....................

Seperkara lagi ialah berkenaan salah satu tanda kiamat iaitu akan berlaku gempa bumi di tiga tempat ....timur tengah,barat dan timur. Waktu itu baru Turki dan Taiwan. Tup..tup..Mexico di landa gempa bumi yang dasyhat juga seminggu. Dan Allahyarham Ustaz Taha pernah berkata sekitar lima tahun lepas salah satu tanda kiamat akan berlaku kekecohan di Indonesia dan Turki.

Sama sama kita renungkan...buktinya jelas makin nyata dari hari ke hari....sabarlah menanti.....sekian ini adalah keratan email yang dihantar oleh seorang rakan kepada saya.. oleh itu menjadi tanggungjawab saya untuk edarkan pada semua.. sekian..dlm Mulut Bayi (pernah disiarkan di sebuah akhbar berbahasa Cina Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" (Sabda Rasulullah SAW) "Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan- amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barang siapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar." (Surah Al-Ahzab:71)

http://writetoboy.blogspot.com

KL MOOT 2009



PROGRAM
Perjumpaan Kelana Kuala Lumpur 2009 (KL Moot 2009)

TARIKH
31 Julai 2009 dan 01 Ogos 2009
(sempena Hari Pengakap Sedunia 1 Ogos )

TEMA
Berkelana untuk Kedamaian Sejagat
’Satu Malaysia Satu Wawasan’

ANJURAN
Majlis Pengakap Kelana WPKL

OBJEKTIF
Memupuk semangat berkelana (rovering) dikalangan ahliahli
Kelana dengan membina silaturrahim dan mengukuhkan
perpaduan sesama ahli Kelana dan masyarakat menerusi
aktiviti-aktiviti bersama .

PENDAFTARAN
Borang pendaftaran perlu dihantar sebelum 21 Julai dan
50% deposit perlu dibayar ke Akaun AmBank Pasukan
Pengakap Kelana Zonice
No. Akaun 014-201-200405-9
Masa lapor diri bermula jam 3 petang 31 Julai 2009

TEMPAT
Pusat Latihan Pengakap Kuala Lumpur ,
Lot 11, Jalan E 1/1 , Kaw.Perindustrian Taman Ehsan ,
Kepong, Kuala Lumpur

SASARAN
Ahli Kelana KL – Satu Zon : 50 Peserta
Pasukan Terbuka dan Jemputan.

BAYARAN
Yuran Penyertaan – RM 50
(Scarf,Tag,Lencana,Sijil,Aktiviti)

MAKAN & MINUM
Makan dan minum akan disediakan oleh pihak penganjur
pada 1 Ogos sahaja. (Sarapan , Makan Tengahari dan
Makan Malam)

PENGANGKUTAN
Pengangkutan ke tempat aktiviti akan disediakan.

KELENGKAPAN YANG PERLU DIBAWA
Uniform lengkap.
Peralatan untuk berkhemah. (khemah tidak disediakan).

LARANGAN
KL Moot adalah bebas dadah dan arak.
Zon Larangan Merokok

AKTIVITI Perhimpunan Hari Pengakap Sedunia , 5th APR JOTA /
JOTI , Kesenian dan Kebudayaan , Ekstrem ,
Komuniti , Pameran , Forum ’Rover Way’
www.roverskl.org

Wednesday, July 08, 2009

PPSMI Mansuh 2012


Petang tadi, Kabinet telah meluluskan untuk memansuhkan PPSMI. Polisi yang telah diperkenalkan pada tahun 2003 itu telah memberikan impak yang besar terhadap situasi negara, sehingga isu telah dicanang oleh pihak pembangkang dan membawa kekalahan teruk kerajaan pada pilihan raya tahun lepas.

PPSMI ini telah mendapat banyak bantahan daripada banyak pihak, antaranya adalah NGO2 dan ahli sasterawan negara, Dato' A samad said.

Setelah hampir 6 tahun PPSMI diwujudkan, kerajaan akhirnya perlu akur dengan kehendak rakyat bahawa PPSMI sebenarnya membunuh bahasa Melayu sebagai bahasa ibunda, ia boleh meruntuhkan lagi moral Bangsa melayu dan mungkin juga akan menggagalkan usaha Kerajaan untuk mewujudkan satu malaysia.Dr. M dlm blognya cukup menentang keras keputusan kerajaan tersebut, nemun seperti kata2 Najib, 'rakyat didahulukan, prestasi di utamakan", Dr'M tolak tepi.

Hasil kajian telah menunjukkan bahawa pelajar-pelajar yang menggunakan PPSMI mempunyai minat yang semakin kurang dalam mata pelajaran sains dan teknologi walaupun keputusan pepriksaan menunujukkan peningkatan 4%. Guru-guru juga mempunyai masalah yang cukup besar berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. Ini membuktikan bahawa PPSMI merupakan suatu kesilapan besar bagi pihak Kerajaan.

Pemansuhan PPSMImerupakan sebuah kemenangan rakyat, kemenangan dalam menegakkan kebenaran dan menghapuskan pembohongan. Tahniha kepada semua yang tekad untuk menjaga bahasa Melayu. Semoga Bahasa Melayu akan terus dihormati dan disanjung di masa hadapan.

Rentetan Peristiwa PPSMI

ulai 2002 - Mesyuarat khas jemaah menteri, waktu itu perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, meluluskan dasar baru Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)

Januari 2003 - Dasar ini diperkenalkan berperingkat-peringkat dengan dimulai Tahun 1 untuk peringkat sekolah rendah, Tingkatan 1 dan Tingkatan 6 Rendah untuk sekolah menengah

Januari 2007 - Pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah menengah

Januari 2008 - Pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah rendah

Mac 2009 - Lebih 8,000 menyertai demonstrasi membantah PPSMI dengan berarak ke Istana Negara. Ia didukung Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang diketuai oleh Datuk A Samad Said dan Datuk Dr Hassan Ahmad.

Mac 2009 - Satu kajian mendapati PPSMI hanya berjaya meningkatkan empat peratus penguasaan bahasa Inggeris tetapi sebaliknya mengurangkan minat untuk mempelajari Sains dan Matematik.

Kajian 53 pakar bahasa itu, merumuskan dasar kontroversi tersebut "menimbulkan kerugian berganda kepada kepada murid, terutama kepada 75 peratus murid yang tergolong dalam kategori (pencapaian) sederhana dan lemah dalam tiga mata pelajaran terbabit, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik."

Mei 2009 - Kesemua lima Sasterawan Negara yang masih hidup menolak dasar ini - sekali gus mencipta rekod sejarah budayawan menentang dasar kerajaan tersebut.

Jun 2009 - Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar turut mempertikaikan dasar tersebut dengan memberi amaran "jangan jadikan pelajar bahan ujian" dasar yang "jelas mempunyai pelbagai kelemahan ketara."

Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman pula berkata "salah, tidak beretika dan tidak rasional jika dasar pendidikan negara diputuskan melalui prasangka, emosi, persepsi dan andaian individu-individu tertentu yang tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pendidikan sebenarnya."

Julai 2009 - Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan dasar PPSMI dimansuhkan sepenuhnya pada 2012.

Monday, July 06, 2009

Anugerah Keamanan Nobel


Anugerah keamanan Nobel merupakan sebuah anugerah yang diberikan kepada seseorang atau sesebuah organisasi yang telah memberi sumbangan yang cukup besar dalam menjaga kelangsungan nikmat keamanan didunia. Anugerah ini pertama kalinya diwujudkan pada 1901 dan orang pertama yang menerima anugerah ini adalah Henri Dunant dan Frédéric Passy.
ia diasaskan oleh Alfred Nobel pada tahun 1901.Pada 27 November 1895,beliau telah menandatangani wasiat terakhirnya di Paris. Apabila wasiat itu dibuka dan dibaca selepas daripada kematiannya,wasiat itu menyebabkan timbulnya banyak kontroversi sama ada di Sweden dan di peringkat internasional,kerana Nobel telah meninggalkan sejumlah besar kekayaannya untuk penubuhan sebuah anugerah hadiah Nobel.Keluarganya menentang pengadaan Hadiah Nobel tersebut,dan penganugerah hadiah yang telah dia namakan enggan untuk membuat apa yang telah diminta olehnya dalam wasiat tersebut.Pada mulanya,anugerah hadiah nobel ini berlaku dalam tempoh 5 tahun sebelum Hadiah Nobel yang pertama dianugerahkan pada tahun 1901.Berdasarkan kepada sejarahnya,ada dua orang saintis yang beragama Islam telah mendapat hadiah nobel tersebut antaranya ialah Prof Abdus Salam yang berasal dari Pakistan dan Ahmed H. Zewail yang berasal dari Mesir tetapi telah bermaustatin di Amerika.Abdus Salam mendapat hadiah nobel dalam bidang fizik manakala Ahmed Zewail dalam bidang kimia.

Senarai Penerima Anugerah Nobel.

2008Martti Ahtisaari
2007Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) and Albert Arnold (Al) Gore Jr.
2006Muhammad Yunus and Grameen Bank
2005International Atomic Energy Agency (IAEA) and Mohamed ElBaradei
2004Wangari Maathai
2003Shirin Ebadi
2002Jimmy Carter
2001The United Nations ( U.N.) and Kofi Annan
2000Kim Dae Jung
1999Doctors Without Borders (Médecins Sans Frontières)
1998John Hume and David Trimble
1997International Campaign to Ban Landmines (ICBL) and Jody Williams
1996Carlos Filipe Ximenes Belo and José Ramos-Horta
1995Joseph Rotblat and Pugwash Conferences on Science and World Affairs
1994Yasser Arafat, Shimon Peres and Yitzhak Rabin
1993Nelson Mandela and Frederik Willem de Klerk
1992Rigoberta Menchú Tum
1991Aung San Suu Kyi
1990Mikhail Sergeyevich Gorbachev
1989The 14th Dalai Lama, Tenzin Gyatso
1988The United Nations Peace-keeping Forces
1987Oscar Arias Sánchez
1986Elie Wiesel
1985International Physicians for the Prevention of Nuclear War
1984Desmond Mpilo Tutu
1983Lech Walesa
1982Alva Myrdal and Alfonso García Robles
1981Office of the United Nations High Commissioner for Refugees
1980Adolfo Pérez Esquivel
1979Mother Teresa
1978Mohammad Anwar Al-Sadat and Menachem Begin
1977Amnesty International
1976Betty Williams and Mairead Corrigan
1975Andrei Sakharov
1974Seán MacBride and Eisaku Sato
1973Henry A. Kissinger and Le Duc Tho
1972The prize money for 1972 was transferred to the Main Fund.
1971Willy Brandt
1970Norman Ernest Borlaug
1969The International Labour Organization (ILO)
1968René Cassin
1967One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1966One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1965United Nations Children's Fund (UNICEF)
1964Martin Luther King Jr.
1963The International Committee of the Red Cross and The League of Red Cross Societies
1962Linus Carl Pauling
1961Dag Hjalmar Agne Carl Hammarskjöld
1960Albert John Lutuli
1959Philip John Noel-Baker
1958Georges Pire
1957Lester Bowles Pearson
1956One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1955One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1954The Office of the United Nations High Commissioner for Refugees
1953George Catlett Marshall
1952Albert Schweitzer
1951Léon Jouhaux
1950Ralph Bunche
1949Baron John Boyd Orr of Brechin
1948One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1947The Friends Service Council and The American Friends Service Committee (the Quakers)
1946Emily Greene Balch and John Raleigh Mott
1945Cordel Hull
1944The International Committee of the Red Cross
1943One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1942One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1941One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1940One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1939One-third of the prize money was transferred to the Main Fund, and two-thirds to the Nobel Institute's Special Fund
1938The Nansen International Office for Refugees (Office international Nansen pour les réfugiés
1937Viscount (Lord Edgar Algernon Robert Gascoyne Cecil) Cecil of Chelwood
1936Carlos Saavedra Lamas
1935Carl von Ossietzky
1934Arthur Henderson
1933Sir (Ralph) Norman Angell (Lane)
1932The prize money was allocated to the Nobel Institute's Special Fund.
1931Jane Addams and Nicholas Murray Butler
1930Lars Olof Jonathan (Nathan) Söderblom
1929Frank Billings Kellogg
1928The prize money was allocated to the Nobel Institute's Special Fund.
1927Ferdinand Edouard Buisson and Ludwig Quidde
1926Aristide Briand and Gustav Stresemann
1925Sir (Joseph) Austen Chamberlain and Charles Gates Dawes
1924The prize money was allocated to the Nobel Institute's Special Fund
1923The prize money was allocated to the Nobel Institute's Special Fund.
1922Fridtjof Nansen
1921Karl Hjalmar Branting and Christian Lous Lange
1920Léon Victor Auguste Bourgeois
1919Thomas Woodrow Wilson
1918The prize money was allocated to the Nobel Institute's Special Fund
1917The International Committee of the Red Cross (Comité International de la Croix-Rouge)
1916The prize money was allocated to the Nobel Institute's Special Fund
1915The prize money was allocated to the Nobel Institute's Special Fund
1914The prize money was allocated to the Nobel Institute's Special Fund
1913Henri La Fontaine
1912Elihu Root
1911Tobias Michael Carel Asser and Alfred Hermann Fried
1910The Permanent International Peace Bureau (Bureau International Permanent de la Paix)
1909Auguste Marie François Beernaert and Paul Henri Benjamin Balluet d'Estournelles de Constant
1908Klas Pontus Arnoldson and Fredrik Bajer
1907Ernesto Teodoro Moneta and Louis Renault
1906Theodore Roosevelt
1905Baroness Bertha Sophie Felicita von Suttner
1904Institut de Droit International (Institute of International Law)
1903Sir William Randal Cremer
1902Elie Ducommun and Charles Albert Gobat
1901Henri Dunant and Frédéric Passy



Nikmatnya sebuah keamanan


Nikmatnya sebuah keamanan, semua hati suci mahukan nikmat tersebut dalam melayari hidup. Kebahagiaan yang dikecapi sebenarnya merupakan anugerah sebuah keamanan, pengertian tentang pentingnya persaudaraan diantara manusia. Jika ini terabai, maka rosaklah keamanan, hancurlah kebahagiaan.

Sempena dengan Hari Keamanan sedunia 2009 nanti, marilah kita bersama-sama sebarkan rasa kasih sayang sesama manusia, hilangkan segala percaturan nafsu. Tunjukkan betapa keagungan 'AMAN' dihargai.
DUNIA MAHUKAN KEAMANAN, BUKAN PEPERANGAN

Salute Jacko....


Nyanyian suara Michael Jackson ketika hayatnya, ada sesetengah pihak yang mempertikaikan kesahihan lagu ini, namun yang pasti Tuhan hanya yang tahu...SEMOGA JACKO TENANG DISANA....


Sunday, July 05, 2009

The Changing of Jacko


King of Pop Michael Jackson is dead. From child singing sensation to the pop star who changed skin colour, we take a look at the changing faces of Michael Jackson.

Michael Jackson at 15 years old, looking healthy and optimistic. He was unhappy with his looks even at this age and was teased by his father who reportedly nicknamed him "big nose".

At 20 years old, Michael was known for his distinctive afro.

But by the early 1980s Jackson had begun to tone down his African-American look.

He began to wear his hair down, in a more sporty look.

Jackson's Thriller album went gold in 1983. It was around this time that he changed to his "Thriller-era" look. His skin appears to be getting lighter, but in this photo he still has the same nose.

Jackson is pictured here with his sun-glasses, which became a staple accessory over the decades. His nose is more chiseled.

By the end of the 1980s it was more obvious that Jackson was having continual plastic surgery.


In 1988 Jackson shows off a new chin.


By 1993 the change in Jackson's appearance was dramatic: the tip of his nose was even more pointed and his face was white.


Michael Jackson's look became more androgynous.


His jaw, chin, nose, lips and eyes have all been worked on and he is barely recognisable from the child star from of the 1970s.

Looking a little better in 1997, but by this stage Jackson often wore sunglasses and a hat out in public.


He reportedly had permanent eyeliner applied as part of his plastic surgery.


Appearing in court in 2002, Jackson is pictured here unshaven.


He appeared more ebullient after his 2005 trial.


Since 2000 Jackson has been looking more and more unwell.


But when he announced his comeback in London, Jackson appeared healthier than he had done for years.

Fakta Menarik tentang Michael Jackson


Google menyangkakan trafik dari carian Michael Jackson sebagai serangan.

Google has confirmed that the surge of Michael Jackson-related searches on Google News Thursday was first interpreted as an attack on its service.

Google News was inaccessible for some people Thursday afternoon right as rumors of Jackson's death began to circulate, replaced by an error message reading "We're sorry, but your query looks similar to automated requests from a computer virus or spyware application. To protect our users, we can't process your request right now."

Of course, those queries were quite legitimate, as millions around the world searched for accurate information regarding Jackson following reports that he had suffered cardiac arrest. The spike in queries began at about 2:45 p.m. PDT Thursday, and Google thought the traffic was an attack for about 25 minutes before realizing what was going on.

Sumber:
Google thought Michael Jackson traffic was attack

Blog nih pun kena serang jugak, haha

Peningkatan jualan album Michael Jackson.



In life, Michael Jackson was the king of pop. In death, he also reigns as the king of on-line retailing and radio airplay.

The pop star's passing on Thursday afternoon sparked an immediate run on CDs, videos, mp3 downloads and books that showed no signs of abating Friday afternoon.

Amazon.com was sold out of its supply of Michael Jackson and Jackson 5 CDs and DVDs within minutes of media reports announcing his death and it then saw sales of mp3 downloads begin to spike. By late Friday afternoon, Jackson-related product sales at the company's music store accounted for 19 of the top 25 best-selling CDs; the top seven DVDs; seven of the top 10 mp3 albums; and six of the top 10 mp3 songs — roughly 60% of all music sales.

Even a collection of Jackson Five Christmas songs made the top-25 CD list, which was topped by a 25th anniversary edition of Jackson's Thriller.

"We've taken more orders for Jackson CDs and mp3 products in the last 24 hours than we did in the previous 11 years of the Amazon music store. The response is just unprecedented," says Bill Carr, vice president of music and video. " It's not a surprise, though. He's a legend and the king of pop. But the kind of sales volume we are seeing is simply unbelievable."

Sumber:
Jackson is the king of media; sales soar after his death


Kembalinya Mikaeel ke Rahmatullah


Baru-baru ini, dunia telah dikejutkan oleh kematian Raja Pop, iaitu Michael Jackson, Ramai yang terkilan atas kematian nya, dan tak kurang juga selonggok isu yang tercanang sebaik dia menghembuskan nafas terakhir. Apakah benar dia mati sebagai seorang islam??

May Allah be with you, michael, always" mungkin kata-kata yang diucapkan oleh abg michael ataupun nama islam nya mikaeel ckup untuk memberikan keyakinan kepada umum bahawa jacko adalah seorang islam.

Disini diselitkan beberapa biodata menarik tentang Michael Jackson, doa dari kami semoga rohnya dicucuri rahmat. we proud of u......salute jacko.

BIODATA JACKO

Michael Joseph Jackson (lahir di Gary, Indiana, 29 Agustus 1958; umur 50 tahun) adalah penyanyi dan penulis lagu dari Amerika Serikat. Ia terkenal sebagai "Raja Pop" dan mempopulerkan gerakan dansa "moonwalk" yang telah menjadi ciri khasnya. Albumnya yang dirilis pada tahun 1982, Thriller, adalah album terlaris di dunia, dengan penjualan melebihi 104 juta kopi di seluruh dunia. Ia mulai karir bernyanyi pada usia lima tahun sebagai anggota kelompok vokal keluarga Jackson (kelak menjadi The Jackson 5) sebelum meluncurkan album solo pertamanya Got to Be There pada tahun 1971.Anak ketujuh dari keluarga Jackson, dia membuat debut di musik professional pada umur 11 tahun sebagai anggota dari Jackson 5.

Pada awal tahun 1980-an, dia menjadi figur yang sangat dominan dalam musik pop and musisi Afrika-Amerika pertama yang mempunyai crossover kuat di MTV. popularitas dalam musiknya menanjak saat ditayangkan di MTV, antara lain"Beat It", "Billie Jean" dan Thriller—credited untuk merubah video klip menjadi sebuah bentuk karya seni dan sebagai alat promosi untuk mempopulerkan sebuah channel tv. Video - video seperti "Black or White" dan "Scream" membuat Jackson menjadi andalan utama MTV pada tahun 1990-an. Lewat penampilan panggung dan video - video klipnya , Jackson mempopulerkan sejumlah tekhnik dansa, seperti robot dan moonwalk. suara dan gaya vocal Jackson mempengaruhi dan diikuti oleh banyak penyanyi hip hop, pop dan R&B.

Penghargaan - penghargaan yang telah dia raih termasuk beberapa kali Guinness World Records—termasuk Thriller sebagai album terlaris di dunia— 13 Grammy Awards, 13 buah single nomor 1 dalam solo karirnya dari musisi pria lainnya dalam Hot 100 era—and dan penjualan 750 juta unit diseluruh dunia. Hidup Jackson sangat terkenal di seluruh dunia, didampingi dengan karirnya yang sangat sukses, membuatnya menjadi bagian dari kultural pop selama 4 dekade. dalam beberapa tahun dia sering disebut - sebut sebagai salah satu pria paling terkenal di dunia.

its begin...


alhamdulillah, ary nie ak sudah berjaya menjejakkan kaki semula ke UMT, syukur sngat2 sbb still ad peluang untuk meneruskan hidup kt bumi u-empty nie.
Ak sudah pon pg dftr td n ambik result sem lepas, walaupon ad sedikit peningkatan, namun result still ag x memuaskan aty dn perasaan ak. Jd ak nk berazam agar dpt skor gler2 sem nie, ak dh xnk men2 mcm sem lepas, yes...akn aku buktikan pd seme yg ak boley berjaya, dgn menggunakan kudrat dan cara ak sendri.

SELAMAT BERJAYA BUAT DIRI AK SENDIRI.

chaiy0' jeme.....!!

AFUNDI jeme...013-9963860

renungkan...



welcome back


SELAMAT KEMBALI KEPADA SEMUA PELAJAR-PELAJAR
UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU

SEMOGA SEM INI AKAN MENJADI LEBIH BAIK DARI
SEM LEPAS
INSYAALLAH...

Tuesday, June 02, 2009

bumbung stadium runtuh...



Bumbung utama Stadium Bolasepak Gong Badak, Terengganu yang dirasmikan oleh Sultan Terengganu tahun lalu, runtuh kira-kira jam 7.30 pagi ini.

Perkara itu disahkan oleh timbalan pengerusi Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat), Tengku Ahmad Tengku Hussein ketika dihubungi hari ini.

Menurut lamanweb Mampat, kejadian itu mengakibatkan sebuah kereta kancil dan empat buah motosikal tertimbus.

Sementara itu, sumber yang mengetahui mengenai projek tersebut, berkata beliau tidak terperanjat dengan kejadian tersebut.

Menurutnya, juruperunding-juruperunding yang terbabit dalam projek tersebut telah lama menyuarakan kebimbangan mereka tentang keadaan bumbung utama stadium yang dibuat oleh kontraktor asing.

"Walaupun sudah tahun memintanya dari kontraktor asing tersebut, difahamkan mereka masih belum menerimanya," katanya.,

Sumber itu berkata, projek pembinaan stadium tersebut dijalankan di bawah penyeliaan Jabatan Kerja Raya.

dipetik dari www.malaysiakini.com

*baru setahun buat dah runtuh...uish, bahaya niy....
Kenapa perkara ini boleh terjadi, dimana silapnya. Ataupun mungkin ada sesuatu yang tidak kena.
apa kata SPRM buat kajian tentang ini, mungkin ada penyalahgunaan wang rakyat oleh pihak2 tertentu.

Tuesday, May 05, 2009

yey...holiday !!



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


SELAMAT BERCUTI DIUCAPKAN KEPADA SEMUA WARGA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU, SEMOGA BERTEMU SEMULA DI SEMESTA DEPAN
INSYAALLAH.....

Kepimpinan melalui pengaruh


CHIN PENG , TUN MAHATHIR, SITI NURHALIZA, ASHAARI MUHAMMAD, HIDEO NOMO, MAWI, HASAN AL-BANNA, TIGER WOODS, BILL GATES, SAID HAWWA, SIMON COWELL, ABU HAMID AL-GHAZZALI, IBN TAIMIYAH, STEPHEN COVEY, TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ, CALVIN COOLIDGE

Jika saya tanya, apakah yang menjadi asas saya mengumpulkan nama-nama di atas di dalam satu himpunan, tentu ada yang berubah wajah. Mungkin ada yang merah padam wajahnya apabila nama seorang alim, maka saya kumpulkan sekali dengan nama seorang artis. Mungkin ada di antara mereka ini yang anda tidak pernah mendengar namanya. Ada juga yang diketahui semua. Tetapi kembali kepada soalan saya tadi, apakah yang anda nampak di sebalik semua nama ini? Mereka adalah manusia yang BERPENGARUH. Setiap manusia ada pengaruh. Pengaruh itu bermaksud, dirinya berhubung dengan seseorang dan hubungan itu memberi bekas. Ada yang memberi pengaruh positif, ada yang memberi pengaruh negatif. Tetapi jika kita mahu perlakuan dan perkataan kita memberi impak kepada orang lain, ia mesti datang dengan pengaruh. Soal PENGARUH inilah yang sukar untuk dilihat kepentingannya oleh kita dalam konteks kehidupan yang luas ini.




KEPIMPINAN DAN PENGARUH
Saya pinjam huraian yang dibuat oleh John C. Maxwell di dalam bukunya 'Becoming A Person of Influence'. Apa yang dipaparkan ini adalah berkaitan dengan soal kepimpinan. Kepimpinan adalah salah satu cara mengaplikasikan pengaruh. Kepimpinan yang paling lemah, adalah kepimpinan yang bergantung kepada kuasa dan jawatan. Ada kedudukan, ada jawatan baru boleh memimpin. Ini adalah pemimpin yang paling lemah. Seorang pemimpin yang seperti ini sentiasa berada di dalam keadaan tidak tenteram dan tidak selamat. Beliau akan menggunakan sepenuh keupayaan yang ada untuk mempertahankan kedudukannya, lebih daripada usaha membangunkan dirinya sebagai seorang pemimpin. Kepimpinan yang bergantung kepada jawatan dan kedudukan ini, boleh melanda kepimpinan semuda kepimpinan di sekolah, sampailah kepada kepimpinan di sebuah kerajaan dan negara.

KEPIMPINAN DI SEKOLAH
Kalau di sekolah, andaikata pelajar dilatih memimpin hanya dengan jawatan, mereka akan hanya mampu mempimpin andaikata diberikan kuasa, jawatan dan kedudukan. Apabila mereka ini dilepaskan ke tempat yang memerlukan mereka untuk bangun sendiri, memimpin persekitaran dan membentuk pergerakan, mereka gagal. Ini adalah di antara punca mengapa ada pelajar yang cemerlang dalam kepimpinan di sekolahnya, apabila masuk ke universiti, gagal berperanan. Pelajar sekolah agama yang disegani (sebenarnya mungkin digeruni kerana kuasanya), mungkin gagal berbuat apa-apa, jika dia menyambung pengajian ke sebuah universiti yang tiada persatuan Islam, tiada platform, dan tiada siapa yang membekalkan kuasa. Jika ke Mesir yang ada persatuan seperti PMRAM, mungkin kelangsungan kepimpinan boleh diteruskan. Bagaimana pula jika pelajar ini dihantar ke bandar-bandar terpencil di Kiev Ukraine, Moscow, Wellington, atau Durham dan Swansea?

Ini antara analisa saya terhadap kegagalan sesetengah pelajar sekolah agama berperanan di kampus-kampus negara Barat. Apabila latar belakang mereka diselidik, mereka datang dari sekolah-sekolah agama yang bagus, malah mereka adalah di antara pemimpin pelajar yang terkenal semasa di sekolah. Tetapi kenapa gagal berperanan semasa di kampus? Bukan sahaja gagal memimpin, malah ramai juga yang ‘pencen awal’ dari identiti agama. Antara faktor yang saya kenal pasti, adalah pendekatan Tarbiyah mereka semasa di sekolah. Badan-badan agama yang diberikan otoriti
1 oleh pihak sekolah, atau diwarisi turun temurun, berperanan sebagai ‘cemeti’ melaksanakan dakwah di sekolah. Tetapi jika kepimpinan terlalu bergantung kepada kuasa dan kedudukan, mereka gagal memimpin di dalam dunia sebenar, yang melihat aspek yang lebih penting iaitu PENGARUH! Malah, di kampus juga, kekalahan kumpulan dakwah akan melenyapkan figura-figuranya2 daripada terus berfungsi di dalam masyarakat, kerana kebergantungan mereka kepada kuasa untuk melaksanakan dakwah. Mereka terlupa kaedah membangunkan Islam, berbekalkan pengaruh dan kualiti diri, yang wujud pada diri Muhammad SAW tatkala baginda belum menjadi Rasul di Mekah.

Hal yang sama teraplikasi di dalam sebuah organisasi perniagaan. Amat rumit jika ketua sebuah jabatan, adalah seorang yang hanya ada jawatan dan kedudukan tetapi tiada pengaruh. Beliau akan memaksa jawatan dan kedudukannya di’sedari’ oleh pekerja, dari semasa ke semasa, demi memastikan arahannya berjaya dipatuhi. Tetapi di dalam mesyuarat, kata-katanya bukanlah yang membentuk keputusan. Mungkin dengan kuasanya keputusan boleh dipaksakan ke atas mesyuarat, namun ia tidak menyerap ke hati dan persetujuan ahli. Tiada kesungguhan anak buah untuk melaksanakan arahan, kerana arahan itu datang dengan paksaan, tanpa penerimaan. Itulah impak kuasa tanpa pengaruh!

artikel ini telah dipetik dari www.iluvislam.com

Saturday, April 18, 2009

Tok Guru kini seorang blogger



Tok Guru Nik Aziz merupakan seorang pemimpin islam yang dikenali ramai, hampir 19 tahun memerintah negeri Kelantan, rekod kerjanya tidak pernah tercalar. Sumbangannya umpama kuntuman bunga yang mewangi ruang semesta.
Kini, Tuan Guru melangkah seiring dengan Pemimpin lain di Malaysia dimana baru-baru ini Tuan Guru telah mewujudkan sebuah blog persendirian untuk tatapan dan rujukan bagi sebarang kemuskilan. Yang menariknya tentang blog Tok Guru adalah penggunaan bahasanya, dimana Tok Guru menggunakan 2 tulisan iaitu tulisan Melayu dan tulisan Jawi. Ini secara tidak langsung dapat memartabatkan tulisan jawi di peringkat global.
Ini adalah link ke blog Tok Guru Nik Aziz Nik Mat

tekan sini......http://www.blogtokguru.com


semoga dengan kewujudan blog ini akan memeriahkan lagi dunia 'blogosfera' di Malaysia.
Selamat ber'blog' kepada Tuan Guru.

video pilihan



Tuesday, April 14, 2009

pedihnya sebuah kebenaran


Kemusnahan JKPP adalah semuanya bermula apabila TNC meletakkan JKPP di bawah pentadbiran MPP dimana dlm kata yg lebih ringkas, JKPP skrg adalah dibawah naungan MPP dan Hepa, kerana itulah suara JKPP disekat dan dikawal.
Untuk pengetahuan anda semua, sebenarnya dulu Pentadbiran JKPP adalah berbeza dgn MPP dimana, MPP adalah satu badan dan JKPP adalah suatu badan lain. JKPP bergerak sendiri tanpa perlu membuat permohonan ke MPP.

kenapa JKPP diletakkan dibawah MPP??
Tidak lain dan tidak bukan adalah kerana Hepa ingin menyekat suara pelajar. Hepa menganggap bahawa JKPP adalah merupakan suatu badan yang berpotensi untuk menjadi wahana kepada suara2 pihak pembangkang atau lebih dikenali sebagai Pro-mahasiswa ( pihak yang menjaga kebajikan mahasiswa). Itulah sebabnya hepa meletakkan JKPP dibawah pentadbiran MPP.

Kedua, sejak dari dahulu lagi siapa2 yang hendak menjadi MPP haruslah terlebih dahulu menjadi JKPP, rasionalnya adalah sebelum seseorang itu boleh menjaga sebuah Universiti, dia seharusnya mahir dalam pentadbiran yang lebih kecil iaitu kawasan hostel. Namun sejak beberapa tahun yang lepas, sistem ini telah berubah. MPP tidak semestinya JKPP.
Jika dibandingkan pentadbiran yang lama n baru, bagi saya tiada perubahan, sama-sama teruk, kecuali zaman pentadbiran abg rais( diakui oleh senior 4 year). Buktinya adalah kewujudan traffic light kat depan UMT, itu semua adalah berkat dan titik peluh pentadbiran abg Rais.
Mereka sanggup turun dan naik di kementerian untuk meluluskan traffic light kat depan 2. Dulu, kawasan itu merupakan kawasan hitam bagi student UMT ( dulunya KUSTEM) dimana banyak kemalangan yang meragut jiwa berlaku. Banyak student UMT yang terkorban. Alhamdulillah, berkat usaha mereka, kita yang merasa kesenangan nya sekarang. Adakah MPP sekarang sanggup buat itu semua?

MPP merupakan suatu tugas besar, bukan calang-calang orang boleh jadi MPP, Kalau setakat pandai cakap tanpa berusaha untuk mendapatkan, adalah suatu yang sia-sia. Percayalah, graf keberkesanan MPP mengalami kejatuhan secara mendadak. Buktinya jelas, anda boleh merujuk mana2 student UMT dan lakukan sedikit survey, berapa peratuskah pelajar yang betul2 kenal MPP mereka?? adakah mencapai 10 percent....anda yang tentukan.

Menjadi seorang wakil pelajar adalah suatu cita2 semua pelajar di Universiti, mana tidaknya, harga sekeping sijil MPP lebih mahal dari seratus sijil2 biasa, ditambah dengan nikmat2 sementara yang dikurniakan kepada anda, pasti tiada siapa yang menolak. (saya pon nak jadi MPP). Tapi ingat lah saudaraku sekalian, menjadi seorang MPP adalah umpama menjadi seorang pesalah ISA. Sebelah kakimu di jail, dan sebelah lagi di kampus. Itulah yang seharusnya berlaku. Adakah anda sanggup gadaikan diri anda demi sebuah tanggungjawab?. Saya bukan mengajak kamu kesana, hanya sekadar berkongsi percambahan buah fikiran.
renung-renungkan, selamat beramal.......


setiap kejayaan adalah bermula dengan niat, diselami dengan matlamat....puncak cita pasti menjelma, InsyaAllah

Sunday, April 05, 2009




SELAMAT MENEMPUH PEPERIKSAAN AKHIR
SEMESTER DISEMBER 2008/09

SEMOGA ANDA SEMUA BEROLEH KEJAYAAN
~ikhlas dari- abg jemey~

Friday, April 03, 2009

yang kurik itu kundi....................


Assalamualaikum, salam perjuangan diucapakn pada semua, perjuangan mencari sebuah pengertian hidup yang sebenar, mencari setitik keinsafan dalam telaga kesenangan.
bersyukur diucapkan pada semua kerana masih dapat menghirup udara segar pagi jumaat ini. Untuk pengetauan anda semua, minggu lepas saya kena demam yang teruk ( sampai 39.8 degree), dats y saya kurang menulis, alhamdulilah hari ini dah sihat, syukur sangat2.

Jutaan terima kasih diucapkan pada semua pelajar UMT kerana telah memberikan sokongan penuh dalm menjayakan program Earth HOur 2009, hanya tuhan yang mampu membalas semua jasa baik anda. Tahniah diucapkan pada semua kepimpinan Entech 2009, ur r da bezz man...!!
Banyak program2 entech yang dilaksanakan pada tahun ini telah mencapai kejayaan, antaranya ialah Bumi Hijau,UMt ban white coffin, Earth hour 2009 dan gotong royong di Kg, telaga batin.
Teruskan kecemerlangan Kelab Entech.

Kepada kelab pengakap, jika anda ingin dan berhasrat maju dan seiring dengan kelab-kelab ternama di umt, satu sahaja pesan abang, rebut segala peluang yang ada. Jadikan isu2 semasa yang umum (jangan politik sudah) sebagai wadah pergerakan kelab. Seiringkan program yang anda wujudkan dengan isu2 semasa. Pengakap merupakan pertubuhan dunia yang terbesar dan dikenali ramai, so jangan sempitkan kotak minda kita, cuba lakukan perubahan pada kelab. Mungkin abang x sumbangkan apa2 pada kelab pengakap pada sem ini, kerana sibuk dengan study dan assignment, n mugkin juga pada sem depan abang akan bangkit kembali, membawa perubahan pada scout umt, insyaallah.

Last but not least, Selamat Menempuh peperiksaan diucapakn kepada semua dak2 scout UMT especially member2 tahun 2, dak2 entech n dak2 UMT sendiri. Semoga anda berjaya dengan cemerlangnya, Ingat, kejayaan didunia hanya sementara, akhirat yang selamanya.

renung renungkan, selamat beramal.........




Saturday, March 28, 2009

we love our earth........


SELAMAT MENYAMBUT EARTH HOUR 2009
SEMOGA APA YANG KITA LAKSANAKAN PADA HARI INI AKAN MEMBAWA KESEJAHTERAAN SEJAGAT
TERIMA KASIH PADA SEMUA YANG MENYOKONG
EARTH HOUR 2009

Thursday, March 26, 2009


Sign up for Earth Hour

Tuesday, March 24, 2009

Video Pilihan....


Monday, March 23, 2009

PPSMI- sebuah coretan



Isu pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris merupakan suatu isu yang amat penting dan harus di amati oleh semua golongan, tidak kira yang berada atau pun tidak, ini adalah isu semua. Mana tidaknya, pembangunan bangsa Malaysia akan terjejas oleh tindakan penggunaan total BI dlm pengajaran sains dan matematik, tanpa sedikit pun diselitkan penggunaan bahasa ibunda. Tidak salah jika dikatakan bahawa PPSMI ini sebenarnya membunuh bahasa Melayu, bahasa pengantaraan Bangsa Malaysia. Apakah dengan penggunaan BI secara total akan merubah kehidupan rakyat Malaysia?? Adakah rakyat kita akan lebih berfikiran terbuka dan maju mengikut acuan kita sendiri.

Dewasa ini, kita dapat melihat bahawa penggunaan bahasa melayu dalam konteks komunikasi awam semakin hari menjadi semakin teruk, bahasa rojak berleluasa, sehinggakan ia menjadi satu 'trend' bagi remaja. Mengapa ini semua boleh berlaku, sedangkan kita mensasarkan wawasan 2020 dimana disaat itu Malaysia maju mengikut acuan sendiri, maksudnya tanpa sebarang peniruan atau cetak rompak dari luar. Maka, bagaimana kita hendak maju sekiranya kita mengikut acuan barat??
Sebagai contohnya, kita melihat kepada sistem peradaban bangsa Jepun. Mereka tetapkan bahawa kemajuan bangsa mereka hendaklah mengikut acuan sendiri, tidak pernah pun wujud dlm pentadbiran jepun tentang peniruan terhadap barat. Setiap sekolah di Jepun menggunakan hampir 100% bahasa ibunda mereka, segala ilmu yang di'tunas' ke minda anak-anak kecil melalui medium sendiri, iaitu bahasa ibunda mereka, sehinggakan bangsa jepun dianggap sebagai bangsa yang paling maju di dunia mengatasi bangsa barat. Jadi, mengapa kita mendewa-dewakan bangsa barat??

Memang tak dinafikan bahawa BI merupakan bahasa pertuturan dunia di masa ini, namun persoalannya sekarang adakah barat akan terus menguasai bahasa dunia. Mengikut kajian para penyelidik, menjelang 10 & 20 tahun lagi, sebuah bangsa baru akan mula bangkit. Apakah bangsa itu?? tidak lain dan tidak bukan ialah China, sebuah bangsa yang dahulunya ditindas oleh kroni-kroni barat. Sebagai bukti, cuba lihat dikalangan anda, siapakah yang paling maju kehadapan?? mendapat 4 flat dlm exam.....jawapannya A-melayu, B-Cina, C- India
. Jika anda menjawab A, maksudnya anda 'perasan' dan tidak jujur. Sekiranya c jawapan anda...anda perlu banyak membaca. Sekarang jelas, memang sah Cina merupakan bangsa terpandai disaat ini. Calon-calon 4 flat juga dikalangan mereka. Persoalanya mengapa bangsa Melayu masih lagi mundur, adakah kerana sifat bangsa kita yang pemalas ataupun pemimpin kita sendiri yang memandang rendah pada kemampuan anak bangsanya. Adakah kerana itu PPSMI diwujudkan???
Persoalan yang masih dan akan terus menjadi tanda tanya.

Jika suatu hari nanti anak2 kamu bertanya tentang kemusnahan Melayu, jawablah bahawa Melayu hancur bukan kerana bahasanya, tapi kerana pemimpinnya.

buat student UMT


hanya satu kalimah yang bisa aku lontarkan, teruskan lah kesabaran anda, sesungguhnya apa yang telah berlaku telah ditentukan sejak azali lagi oleh Ilahi.
Setiap yang telah berlaku ada hikmahnya, semua ini adalah ujian dari tuhan. Ujian untuk menguji tahap kesabaran manusia. Juga ujian untuk mencari siapa yang paling bersabar antara yang sabar.

Kepada Pihak MPP, setiap yang anda lakukan ada natijahnya. Beza nya hanyalah samada natijah itu baik or buruk, jika baik tidak apa, namun jika buruk anda tahu apa yang hendak dilakukan. Jangan penat untuk berusaha kearah kebaikan, biarpon seribu onak mendatang.


Kepada pihak2 yang berani bersuara, kenapa anda harus bertindak secara membuta tuli?? Sedangkan kita mempunyai satu sistem yang cukup 'perfect' di UMT. Jangan kita salahkan sesetengah pihak sahaja tanpa membuat kajian yang lebih terperinci. MPP harus main peranan dan sedar akan isu2 semasa yang dibawa oleh pelajar. Perlu buat satu 'survey' tentang permasalahan yang dihadapi oleh pelajar. Sebenarnya banyak sangat masalah yang masih bertimbun di meja MPP, so pandai-pandai lah pihak anda untuk menyelesaikannya satu per satu.

Ini hanyalah sedikit sahaja pendapat dari saya, sekadar bingkisan hati nurani. Semoga apa yang telah berlaku pada hari-hari yang lepas tidak berulang.

*aku bukan wakil MPP or HEPA or FAKULTI or ape2 jer.....
setakat berkongsi pendapat nan lara.

Jam Untuk dijual


MODEL RADO

RM 45.00 shj

* kaler itam, mmg sesuai untuk dijadikan hadiah buat si tersayang
* jadikan hari2 si dia indah bersama utas2 jam yang unggul dan bergaya






MODEL ROLEX

RM 30.00 shj

*kaler keemasan, kualiti memang 'tip top' dan masih baik








MODEL ROLEX

RM 30.00 shj

* sesuai dijadikan hadiah buat si dia sempena hari jadi yang hampir dekat
* tak perlu susah mencari hadiah, just a simple present with a big meaning, we have all you need





MODEL ROLEX

RM 45.00 shj

*dilengkapi dengan tarikh









MODEL ROLEX

RM 30.00 shj










MODEL ROLEX

RM 30.00 shj









MODEL ROLEX

RM 30.OO shj











untuk sebarang tempahan dan pembelian, anda boleh email ke jeme_nak0@yahoo.com
ataupun, anda juga boleh sms ke 0139963860 (en.azman, pengurus syarikat)

Sunday, March 22, 2009

Bahang kian terasa ( 5/4-25/5)



UMT makin panazz....


Salam perpaduan buat semua. Terima kasih kerana anda masih terus terusan menyokong dan membantu odysseyrovers, semua pertolongan anda itu amat kami hargai.

Sejak kebelakangan ini, keadaan suasana sekitar kampus UMT kelihatan semakin panas dan 'hot'. Banyak perkara-perkara yang tidak seharusnya berlaku, telah berlaku kepada student disini.

Antara perkara yang berlaku adalah perubahan kawasan parking kenderaan pelajar, disebabkan itu maka timbulah berbagai-bagai isu yang lapuk dibangkitkan kembali. Antaranya pelajar-pelajar disini menyalahkan pihak MPP kerana sikap mereka yang terlalu mengikut jari telunjuk pihak Hepa. Mengapa perkara begini boleh berlaku?? Apakah MPP sudah hilang belangnya???

Kita tidak boleh nafikan bahawa semua Universiti di Malaysia mengalami nasib yang sama seperti di UMT. Apa yang berlaku di UMT sekarang adalah pengulangan kepada sejarah yang pernah berlaku di UM dan Universiti lain di malaysia. Itu adalah teori sejarah yang mengatakan bahawa sesuatu tamadun itu akan mengalami proses perubahan sehingga peringkat tertinggi dan bila sampai satu tahap, tamadun itu akan hancur dan hilang ditelan zaman. Begitulah juga nasibnya kepada institusi Kampus dimana, setiap universiti akan mengalami nasib yang sama, ini adalah teori yang tidak boleh disangkal lagi.

MPP merupakan sebuah badan perwakilan pelajar, bertujuan untuk menjaga kepentingan pihak pelajar. Jika perkara ini diabaikan, maka wujudlah suatu suara baru dimana suara inilah yang akan menjaga kepentingan dan kebajikan pelajar. Suara kebebasan akanmula kedengaran di setiap ceruk dan pelusuk kampus. Namun, kita tidak boleh menyalahkan MPP secara total kerana MPP mempunyai bidang tugas yang amat besar dan berat sekali, itulah mengapa bukan calang2 orang yang boleh mimimpin organisasi pelajar, bayangkan jumlah pelajar hampir mencapai 5000 orang dan pihak MPP hanya 20 orang, atau 1: 250.

Tidak boleh dinafikan bahawa kebanyakan maslah yang berlaku adlah kerana lemahnya kepimpinan MPP sekarang. Antara masalah yang timbula seperti masalah parking kenderaan student, masalah pintu pagar dikunci dan masalah foyer FST yang kotor. Disini deselitkan beberapa komen dan idea bernas yang ambil dari sumber2 yang boleh dipercayai

Pelajar 1
"PINTU PAGAR KECIL DI ASRAMA TOK TEMBAL AKAN DIKUNCI BERKUATKUASA MULAI AHAD 15 MAC 2009. PERKHIDMATAN VAN KUNING AKAN BEROPERASI DI PINTU PAGAR DEPAN B2. ARAHAN DIKELUARKAN OLEH PIHAK ATASAN UMT /PROF MAJID"

Ok. dari maklumat yg ak dapat ni, ak rasa korang leh pikir apa sebenarnya yang terjadi dalam beberapa minggu ni kan.?

Adakah ia 1 konspirasi yg dirancang??

Tapi apa yang penting, kes tampal menampal yg hentam MPP DAN JKPP, ak yg buat. sebab ak terlampau marah dan arahan menutup pagar kecil tu, SUNGGUH TIADA LOGIKA.

Ak kalau tak puas hati, ak akan zahirkan kata2 ak. alhamdulillah lepas ak wat kecoh malam tu, MPP serbu pintu pagar tu cari ak. huhu... best wo!

jangan ingat ak pompuan ak takleh wat macam2. NI SHIRIN OK!! JANGAN PANDANG SEBELAH MATA DENGAN AKU


Pelajar 2

Salam..aku pn nk bagi respon...MMG MPP kene berperanan dlm hal nh...bukan hanya fokus kpd kebudayaan shj...sepatutnya...MPP yg bertanding dalam tiket FAKULTI yg main peranan...mane korg????nh Mesti MPP tak buat lawatan PTJ kat FST...korg kne pg jumpe direct ngn dekan dan ajukan segala masalah2 yg ada kt UMT...xkan tu pon nk ajar kot...kate MPP....agi 1...aku pon geram dgn sikap pelajar UMT sendiri...dah mcm dak skolah rendah...minum pon leh tumpah...mkn x reti nk buang...bsepah sampah sana cnh....erm..PATUT rr KOt UMT berada di Tangga ke 16 dlm MQA...mentaliti pelajarnya sgt2 rendah...ak ckp as a senior..k...fikir2kanlah...

Pelajar 3

SALAM...

TERIMA KASIH KEPADA SEMUA YG COMMENT.SAYA HARAP SEGALA YANG DIUTARAKAN DAPAT DISELESAIKAN OLEH PIHAK YANG BERWAJIB TERUTAMANYA MPP DAN HEPA.CUMA YANG "ANA" NAK BAGITAU KITA SEMUA PERLU BERSATU.HAK KITA SEBAGAI PELAJAR KENA KITA TAHU.BUKAN HANYA DUDUK DI BILIK DAN CAKAP-CAKAP..SAMPAI BILA X JADI..LAGI 1 KITA DUK DIAM NI BKN BERMAKNA KITA NI TUNGGUL KAYU..JIKA KITA BERSATU..BARU LA "MEREKA2" NI SEDAR!!!

ORANG ATASAN,ANDA JANGAN INGAT KAMI NI SENYAP BERMAKNA KAMI IKUT SEMUA TELUNJUK KAMU...ADA PERKARA YANG KAMU PERLU PIKIR SEBELUM BUAT SESUATU..KAMI BKN SPT UUM,UKM,USM,UM YANG KUAT MELANTANG SUARA..BUKAN JUGA SPT BDK SEKOLAH YANG HANYA DENGAR ARAHAN DARIPADA GURU..KAMI ADA HAK KAMI..DAN SETIAP HAK KAMI AKAN DIPERSOAL KAN NANTI..ANTUM2 PK KAN LAH..LEPAS DI SINI X BERMAKNA LEPAS SELAMANYA..AKAN TIBA MASANYA "DIA" AKAN MEMBALASNYA..

"MOGA APA YANG DI UTARAKAN DI DENGAR DAN DIA PK2KAN BERSAMA"

MOGA ALLAH MELINDUNGI DAN MERAHMATI KITA SEMUA...AMIN..



Apabila dilihat dari ketiga-tiga pelajar terbabit, kita boleh membuat penelitian bahawa sebenarnya MPP perlu sedar tentang tugas dan tanggungjawab mereka. Janganlah asyik sibuk dengan Musikal sahaja sehingga hak pelajar terabai. Kepada Pihak Hepa, bertimbang rasalah terhadap kebajikan pelajar anda, tiada guna nya anda mendera pelajar sebegini. Jangan kerana nyamuk seekor, habis bakar satu kelambu. Carilah jalan penyelesaian yang sebaiknya.

APA PON KITA KENA SABAR DAN TAWAKKAL, BERFIKIR SEBAGAI SEORANG PELAJAR


Sekaian sahaja dari wadah minda merdeka.

 

Odyssey Rover's Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet Blogger Templates © 2008